NAVRCHOLU.cz

Rozhovor s Marcelem Divínem z firmy Epson

Pro naše zákazníky nám Marcel Divín, zástupce společnosti Epson, odpověděl na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.

 

Došlo u vás v Epson v poslední době k něčemu významnému?

Ono významnou změnou pro nás všechny byly poslední bezmála 3 roky, kdy se zaběhlé procesy změnily k nepoznání. Na vlastní kůži jsme poznali, co znamená nemít možnost vyrábět ve vlastních továrnách, nemít dostatek komponent, čelit zásadnímu omezení logistiky v kombinaci s 10–20násobnému zvýšení ceny za kontejner a tak dále. Změn bylo tolik, že bych mohl pokračovat ještě dlouho. Ovšem jako vždy, na každé negativní věci se dá najít i spousta pozitiv. Silný týmový duch, soudržnost, snaha nabídnout adekvátní řešení z produktů, které byly dostupné, odhodlání hledat cesty, jak věci řešit, a ne se spokojit s konstatováním, že to nejde. Jsem velmi rád, že jsme tuto situaci jako společnost zvládli a jak v obchodním roce 2020, tak i 2021 dosáhli výsledků, které jsou růstové.

V čem pro vás byl loňský rok nejtěžší, nebo naopak nejjednodušší?

Nejtěžší byl management dodávek produktů v kombinaci s následným rozdělením produktů pro jednotlivé zákazníky. Bylo nemožné uspokojit všechny, a navíc ve správné době. S čistým svědomím mohu říct, že jsme udělali maximum a jsme připraveni udělat vše, abychom naše zákazníky i nadále podporovali tak, jak potřebují. A co bylo nejjednodušší? Sednout si s kolegy v teamu a pracovat na tom, kam se chceme společně posunout ve střednědobém horizontu v rámci České a Slovenské republiky.

Co podle vás IT trh trápí nejvíce?

Bohužel těchto aspektů je hodně. Pro mě jsou klíčovými stále přetrvávající nedostupnost vybraných komponentů v kombinaci s aktuální politickou a ekonomickou situací kolem nás. Stále cítíme vliv pandemie primárně na výrobní kapacity (například 1 pozitivní = možné zastavení výroby na 7 - 14 dnů), tak i dodávky jednotlivých produktů do Evropy. Dále je v některých komoditách výrazně vyšší nabídka oproti poptávce, která se odráží ve složitosti získat zdroje financování pro vybrané projekty. Situace skutečně není jednoduchá, přesto v posledních týdnech vnímáme pozitivní signály, že se situace více stabilizuje. Právě stabilita bude klíčová pro další vývoj.

V čem vidíte potenciál?

Náš primární směr je nabízet ekonomicky a ekologický úsporná řešení ve všech klíčových pilířích, tedy tisku, digitalizaci dokumentů a projekční technice. Například v oblasti tisku jde jak o zásadní úsporu spotřeby elektrické energie ve srovnání s konvenční laserovou i inkoustovou termální technologií tisku, tak i celkovou úsporu v celkových nákladech na vlastnictví tiskáren. Jde o čisté úspory v řádech desítek/stovek korun u domácího uživatele, až stovky tisíc/miliony korun u korporátních zákazníků nebo státní správy. Abychom tato data dokázali prezentovat přehledně, připravili jsme „Optimalizační report“, který všechny klíčové aspekty zobrazí přehledně v jednom dokumentu a dá zákazníkovi přehled, jak a co je možné efektivně optimalizovat. Veškerá data jsou validována nezávislým testerem a dávají skutečně objektivní náhled na celou problematiku, což je na české poměry unikátní.

O jaké vaše produkty je na českém a slovenském trhu největší zájem?

Jak už jsem zmínil, inovativní inkoustové tiskové technologie pro použití doma, v kanceláři, ve výrobní hale, prostě kdekoliv, kde potřebujete tisknout. S tiskem souvisí zpracování (digitalizace) dokumentů pomocí skenerů, které se dají integrovat do různých uživatelských prostředí a slouží jako efektivní nástroj pro optimalizace pracovních procesů. Nemohu opomenout projekční techniku, která tvoří bezmála 1/3 našeho obratu. Zde se zaměřujeme na komplexní řešení pro malé i velké sály, jednací místa, divadla, kulturní sály, ale i domácí zábavu. Zákazník si může vybrat z více než 80 modelů, ať už lampových, tak i laserových projektorů. Máme řešení pro drtivou většinu aplikací.

Proč by měli koncoví zákazníci pracovat právě s vašimi produkty?

Věřím, že z mnoha důvodů! Jsme zavedená japonská značka s 80letou tradicí se zaměřením na inovativní úsporné technologie, které jsou určeny právě pro aktuální dobu. Jsme skutečný výrobce, který si vše vyrábí v našich 143 továrnách po celém světě. Díky tomu můžeme garantovat kvalitu, robustnost, efektivnost, nízké provozní náklady a také udržitelný přístup.

Jak se obecně daří Vaší značce ve světě?

Jsme největším světovým výrobcem projekční techniky, tiskových pokladních systémů. Jsme celosvětově druhý největší výrobce tiskáren, i přes to, že se zaměřujeme z více než 90 % pouze na inkoustovou technologii, ve které vidíme budoucnost tisku jako takového. A právě poslední necelé 3 roky nám výrazně pomohly se ve všech klíčových segmentech posunout dále.

Jak se díváte na trend prodávat cokoli jako službu?

Tento trend vnímáme již dlouhodobě například v oblasti tisku (MPS řešení), kde je běžné používat moderní tiskové řešení a platit pouze za vytištěné kopie. XaaS obecně tuto možnost rozšiřuje a nabízí možnost řešit vše komplexně. Stále vnímáme obavy některých IT manažerů primárně stran bezpečnosti, což se projevuje v menším zájmu ve srovnání se západní Evropou/Spojenými státy. Předpokládám, že se tento trend naplno projeví v dalších letech, kdy i my v Epsonu budeme schopni nabídnout nové programy podpory pro naše zákazníky.

Vidíte smysl v investicích do udržitelnosti/ekologie?

Ano, zásadně. Pro nás toto téma není ničím specifickým již od roku 2008, kdy jsme se oficiálně oznámili naši „Enviromentální vizi 2050“. Primárně jsme zaměřili na body vyhlášené celosvětově Spojenými Národy - Sustainable Development Goals. V našem případě jde primárně o optimalizaci výrobních procesů, které vedou k zásadnímu snížení emisí CO2, minimalizaci uhlíkové stopy a také snížení spotřeby elektrické energie. Elektrická energie používaná ve všech našich továrnách, ale i kancelářích, je z čistě z obnovitelných zdrojů. A právě proto se snažíme přicházet s produkty, které jsou udržitelné a zároveň úsporné = uživateli přinášejí jasné ekonomické výhody. Takový koncept je naše zákazníky klíčový.

Na jakém zajímavém místě jste v poslední době byl?

V květnu jsme byli s našimi největšími partnery na ASUS Business summitu v Istanbulu. Byl jsem v tomto městě poprvé a měli jsme možnost částečně prozkoumat zejména jeho evropskou část. Velice mě překvapily nádherné historické památky, ale zejména plné parky bavících se lidí všech věkových skupin, a hlavně techno koncert uprostřed města, který končil dlouho po půlnoci. Čekal jsem, že tato muslimská země bude daleko více „uzavřenější“.

Jak vnímáte důležitost sociálních sítí v dnešní době?

Sociální sítě jsou nedílnou součástí aktuální doby a takto k nim i přistupujeme. Zaměřujeme se primárně na pracovně orientované sítě, jako je například Linkedln, kde můžeme efektivně prezentovat jak naše klíčové technologie, tak i klíčová témata, kterým se aktuálně věnujeme.

Jak se po práci nejlépe odreagujete?

S rodinou v přírodě, kde je klid a pohoda.

Na jakém zajímavém místě jste v poslední době byl?

V roce 2022 jsem navštívil Spojené Státy Americké, a tím si i splnil svůj velký sen. Tím bylo procestovat část západního pobřeží, navštívit co možná nejvíce národních parků a vidět na vlastní oči nádherné scenérie například Grand Canyonu. Byl to skvělý zážitek a také skvělý odpočinek po velmi hektickém období minulých let.

Jaká IT vychytávka dle Vás ještě není na trhu, resp. jaká by se Vám hodila doma?

Ideálně virtuální asistentka integrovaná do nějaké malé nositelné elektroniky, která by mi pomáhala efektivně řídit čas, ideálně s možností jejího ovládání přímo z mé hlavy :-) Bohužel nic podobného zatím, pokud vím, na trhu není.

Jaká výzva (ať už pracovní nebo soukromá) vás v nejbližší době čeká?

Největší výzvou bude efektivní zvládnutí aktuální složitější situace v pracovním prostředí a její skloubení se soukromým životem. Rodina je pro mě nejdůležitější součástí mého života.

Je nějaká oblast IT, do které se nově chystáte pustit?

Určitě chceme více rozvinout segment nositelné elektroniky pro segment B2B. Zde zmíním například naše chytré brýle Moverio, kde představíme nové modely pro Remote Services v průběhu tohoto roku.

Jste ohledně vývoje v následujícím roce optimista, nebo máte spíše obavy?

Jsem optimistický pragmatik :-) Věřím, že se tento rok celý IT trh stabilizuje a postupně odrazí zpět tam, kde si jej pamatujeme. Nebude to lehká cesta, ovšem spolu s obchodními partnery a uživateli tuto cestu zvládneme!

Co očekáváte od následujících měsíců či let?

Pevně věřím v návrat do běžného života, který nebude ovlivňovat jakýkoliv vnější negativní vliv. Věřím, že toto potřebujeme úplně všichni!

 

Autor: Marketing